tisdag 18 september 2012

Virka ett stoppat hjärta

När jag skulle göra hjärtat till Prideängeln Algot letade jag länge innan jag hittade ett mönster som föll mig i smaken. Nu råkade det mönstret vara på tyska, så jag har tagit mig friheten att översätta det. Håll till godo.

Toppen, gör två.
varv 1
Åtta fasta maskor (fm) i en ring.

v. 2
2 fm i varje maska. (16)

v. 3
1 fm i varje maska. (16)

v. 4
6 fm, 2 tillsammans. Upprepa en gång. (14)

v. 5
5 fm, 2 tillsammans. Upprepa en gång. (12)


På den första toppdelen gör du en luftmaska och klipp av tråden. Du har nu de två topparna till hjärtat. Fäst dem med varandra med tre smygmaskor.

v. 5-6
28 fm (28)

v. 7
5 fm, 2 tillsammans, upprepa tre gånger. (24)

v. 8
4 fm, 2 tillsammans, upprepa tre gånger. (20)

v. 9
3 fm, 2 tillsammans, upprepa tre gånger. (16)

v.10
2 fm, 2 tillsammans, upprepa tre gånger. (12)

Nu är det dags att lägga alla lösa garnändar i hjärtat samt att stoppa den med det fyllnadsmaterial du använder.

v.11
1 fm, 2 tillsammans, upprepa tre gånger. (8)

v. 12
2 tillsammans, upprepa tre gånger. (4)

Gör sedan en smygmaska rakt genom tippen på hjärtat, gör en luftmaska och klipp av garnet. Fäst tråden.

Ditt hjärta är nu klar.

Inga kommentarer: